Dán dizájn - akkor és most

A dán design népszerűbb, mint valaha! Itthon és külföldön egyaránt a dán dizájn uralja a bútorok, kiegészítők, divat és lámpák piacát. De mi a siker titka? Vajon az 50-es évek aranykorából származó régi klasszikusoknak köszönhetjük, vagy inkább a modern márkákat kellene imádnunk, amelyek újragondolták a dán dizájnt egy csipetnyi innovációval és modernizációval? Utazzunk vissza az időben, és nézzük meg közelebbről a dán dizájn történetét.

A második világháború után végre volt tér a tervezés, a fejlesztés és a gyártás felkarolására. A háború vasfogása a világ felett kezdett lazulni, és új koncepciók ébredtek fel, ahogy a kreativitás előbújt a rejtekéből.

Hans Wegner, Arne Jacobsen és Poul Henningsen a dán design e korszakának legnagyobb nevei közé tartoznak - és mindegyikük tervei a mai napig uralkodnak. Akkoriban az volt az elképzelés, hogy olyan masszív bútorokat készítsenek, amelyek a lakosság számára is elérhetőek, és amelyek soha nem mennek ki a divatból. Az olyan klasszikusok, mint a Hangya, az Y-szék és a Tojás akkoriban népszerűek voltak, de az akkori tervezők valószínűleg nem gondolták volna, hogy ilyen sokáig megmarad a népszerűségük.

Poul Henningsen már 1926-ban megtervezte első népszerű PH lámpáját, de csak a PH5 lámpa megjelenése után, 1958-ban vált a PH lámpa az emberek kötelező darabjává szerte az országban. A lámpa óriási sikert aratott az árnyékolók forradalmi formájának köszönhetően, mivel csodálatos fényt keltettek. A dán dizájn a modernizmus és a funkcionalitás szinonimájává vált, ami hihetetlenül népszerű volt a háború utáni korszakban, amikor az emberek megpróbálták kitalálni, hogyan élvezzék újra az egyszerűséget. Manapság a PH lámpák hihetetlenül népszerűek, és az egész országban megtalálhatóak az otthonokban.

Hasonlóképpen, a Kaj Bojesen által készített kézzel készített fából készült figurák is megtalálhatók az otthonokban szerte Dániában, sőt, már a nemzetközi piacra is kezdtek betörni. Kaj Bojesen a Majmot a gyerekszobákba szánt kampóként tervezte, és ma már a kollekcióban számos állat és más figura is megtalálható.

A kék és a fehér nem feltétlenül "Dánia", mint egész, de egy bizonyos márka esetében igen! A Royal Copenhagen őrülten népszerű, köszönhetően a szép designnak és a magas minőségnek. Ezt a királyi porcelánt tömegesen árulják a világ üzleteiben.

De vissza a lámpákhoz! A dán dizájntörténelem során rengeteg csodálatos tervező volt, akik legalább egy fenomenális lámpával gazdagították az önéletrajzukat. Itt olvashat róluk bővebben.

A Le Klint egy dán cég, amely gyönyörű, időtálló lámpáiról ismert. Még mindig kézzel készítik az árnyékolókat, és a hihetetlenül tehetséges és fürge ujjú "hajtogató hölgyek" a legnagyobb pontossággal hajtogatják az árnyékolókat.

Peder Vilhelm Jensen-Klint építész volt az első keresztbe rakott lámpaernyő megalkotója. Egy kőből készült petróleumlámpát tervezett, de hiányzott az ernyő. A megjelenés teljessé tétele érdekében keresztbe hajtogatta a lámpaernyőt, amelyet végül csak 40 évvel később gyártottak le.

A klasszikus markolatgallér mögött a fia, Tage Klint állt. A gallér fontos részlet, amely még mindig a klasszikus formatervezés részét képezi. Tage ráadásul a Le Klint kollekcióban egy sor lámpát tervezett. Egy évtizeddel később fia, Jan Klint vette át az irányítást. Ő egy látnok üzletember volt, és ő volt az, aki létrehozta azt az alapot, amely 1972 óta működteti a vállalatot. Tette ezt azért, hogy biztonságot nyújtson alkalmazottainak, és az alap ma is támogatja a korábbi alkalmazottakat, tervezőket és építészeket.

A harmadik fiú, Kaare Klint tehetséges és elismert építész, kézműves és tervező volt, aki több szempontból is hatással volt a dán bútoriparra. Le Klint nagy hasznát vette tehetségének, és 1944-ben megtervezte a Gyümölcslámpát (Le Klint 101), amely a mai napig az egyik legnépszerűbb Le Klint lámpa.

Böngésszen a Le Klint itt választékunkban.

Verner Pantont a 60-as évekbeli megjelenésekor a közvélemény így, úgy és a következő dolognak nevezte, többek között "őrültnek" és "őrült színpaletta által elfogyasztottnak". Abban az időben, amikor az olyan tervezők, mint Arne Jacobsen és Hans Wegner természetes anyagokkal és egyszerű formatervezéssel uralkodtak, Verner Panton a mesterséges anyagokra és a gyors gyártási módszerekre összpontosított, hallatlanul népszerű volt. Célja, hogy több színt vigyen a világba, rendkívül sikeres volt.

Verner Panton szobákat, lámpákat és bútorokat tervezett, mindegyiket ugyanazokkal az őrült színsémákkal és formákkal. A Panton szék az egyik leghíresebb alkotása, köszönhetően annak, hogy az első formázott bútor címének. Az egész világon dicsérték.

A lámpái egy külön fejezetet jelentenek! Verner Panton egy sor lámpát tervezett, köztük a Globe, Fun, Panthella, Flowerpot, Moon, Spiral és Wire lámpákat.

Böngésszen a Verner Panton lámpák itt választékában.

Arne Jacobsen 1902-ben született, és 1924-ben lett építész. Miután a diplomája a zsákban volt, 1927-ben új képzésbe kezdett a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián. Arne Jacobsen gondolkodásmódja innovatív volt, és építészeti háttere határozta meg, így nem kellett sok idő, hogy az akadémia egyik feltörekvő indulójává váljon.

Az 1930-as években Arne Jacobsen valóban feltette nevét a térképre, és megszületett a design új hulláma - az úgynevezett nemzetközi funkcionalizmus -, amelynek élére maga Jacobsen állt. Ahogy teltek az évek, Arne Jacobsen egy halom házat tervezett Dániában és külföldön, amelyek mindegyikére jellemző volt az egyszerű, funkcionalista és modern kifejezésmód. Arne Jacobsen munkásságának ikonikus példái közé tartozik a Rødovre városháza, a Dán Nemzeti Bank és az Århus városháza.

Az 50-es években Arne Jacobsen bútortervekkel és lámpákkal kezdett foglalkozni, és tervezői történetének ebben az időszakában készültek az AJ, Royal, Eklipta és Bellevue lámpák.

Arne Jacobsen lámpái között itt böngészhet.

Az egyik új tervező Tom Rossau. Az autodidakta a szülei fårevejlei házának pincéjében kezdte pályafutását. LEGO-val és más, véletlenül kéznél lévő anyagokkal kezdte, de nem kellett sok idő, hogy megtalálja a stílusát, és elkezdjen bőrrel dolgozni. Tom maga tervezte és varrta termékeit, ami végül 1997-ben egy üzlet megnyitásához vezetett Koppenhágában.

2004 óta Tom főként természetes fafurnérokkal dolgozik, aminek eredményeképpen néhány figyelemre méltóan szép lámpa született! Ezek a lámpák eleinte csak a koppenhágai Istedgade-on található régi üzletében voltak kaphatók, de 2006-ban a TR4, TR5, TR6 és TR7 a koppenhágai bútorkiállításon a szélesebb közönség elé került, ahol a TR7 megkapta a "közönség kedvence" díjat.

Böngésszen Tom Rossau lámpáiban itt.

A Normann Copenhagen tervezőcéget Jan Andersen és Poul Madsen alapította 1999-ben. A cég székhelye a koppenhágai Østerbroban található, és bútorokat, textíliákat, lámpákat és kiegészítőket gyárt a világ minden táján található otthonok számára. A cég kicsiben kezdte, egyszerre csak néhány terméket dobott piacra, de a pénzügyi válság után a két tulajdonos rájött, hogy nagyobb termékkollekcióra van szükségük ahhoz, hogy a Normann Copenhagen láthatóvá váljon.

A kollekció a 2,50 eurós konzervnyitóktól a 6000 eurós kanapékig terjed - és mindenki számára van valami. A Normann rengeteg lámpát is gyártott, többek között az Amp, a Bell, a Norm 69 és az Ikano lámpákat, ezzel igazán megszilárdítva pozíciójukat a dizájniparban.

A Normann Copenhagen itt megtalálható.

A dán dizájn a mai napig képes meglepetést okozni, és mindig az élvonalban maradni, legyen szó bútorokról, lámpákról vagy építészetről. A "Made in Denmark" márkanévre büszkék lehetünk - és az iparág továbbra is virágzik! A régi klasszikusok és az új dizájntehetségek egyaránt elképesztő munkát végeztek, és a jövő fényesnek tűnik. A dán dizájn mindig is biztos pont volt és mindig is az lesz.