Verner Panton
Született: 1926.\
Halál: 1998. szeptember 5.\
Híres munkái: Virágcserepes lámpa, VP Globe függőlámpa, Panthella lámpa, Topan lámpa, Tivoli szék és Verner Panton szék.\
Elképzettség: Építész.
Verner Panton szoros kapcsolatot ápolt a korszak számos jelentős dán tervezőjével. A koppenhágai művészeti akadémián Poul Henningsen tanította, majd a diploma megszerzése után Dánia egyik legnagyobb építészének, Arne Jacobsen munkatársa volt. Panton barátságban állt Hans J. Wegner tervező-kézművésszel is. De míg Wegner arról volt híres, hogy képes volt modernizálni a klasszikus dán teakfa székeket, Panton szenvedélye a műanyaggal és más gyors, mesterséges anyagokkal való kísérletezés volt, amelyeket élénk színekben és a pop art geometrikus formáiban lehetett létrehozni.
Pantont a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián Poul Henningsennel való találkozás inspirálta a terméktervezésre. 1950-ben Panton valóban feleségül vette Henningsen mostohalányát, Tove Kempet, de nem sokkal később elváltak. Arne Jacobsen ugyanilyen fontos munkatársa volt Pantonnak, és együtt készítették a híres "Hangya" széket.
Panton számos formatervezési díja
Verner Panton szorgalmas élete során számos formatervezési díjat kapott. A legfontosabbak közé tartoztak:
- PH-díj Dániában 1967
- Nemzetközi formatervezési díj az USA-ban 1963, 1968 és 1981-ben
- Bundespreis - Gute Form Németországban 1972 és 1986
- Német válogatott Németországban 1981, 1982, 1984, 1985 és 1986
- A Dán Formatervezési Tanács éves díja, Dánia 1991
- Norvég Design Díj Norvégiában 1992
- A Bo Bedre-díj Dániában 1992-ben
További információk Verner Panton tervezéseiről
Miután Panton látnok tervezőként vált ismertté, megengedhette magának a kísérletezést. Ő fejlesztette ki az első felfújható bútorokat - átlátszó műanyag fóliából készültek, továbbá a norvégiai Trondheimben található Astoria Hotel számára egy "teljes környezetet" hozott létre, ahol a falakat padló és a mennyezet Op Art ihlette mintával, azonos színű variációkban. Ez volt az előfutára annak a későbbi, fantasztikusabb "totális környezetnek", amelyet Panton 1969-ben a hamburgi Spiegel központjában a Visiona II kiállításra készített.
Bár az 1970-es években számos díjat nyert, Panton fokozatosan elvesztette helyét a formatervezési színtér középpontjában. A Vietnám utáni cinikus korszakban a politizáló tervezők feltűnőbbnek tűntek, mint Panton játékos optimista hite a popban és a technológiában.
Az 1990-es évek közepén azonban, amikor a 20. század közepi modernizmus általában - és különösen Verner Panton - ismét divatba jött, Peter Saville grafikusművész egy "Shell" lámpát választott sokat fényképezett londoni Mayfair-i lakásának központi elemévé. Hasonlóképpen, a brit Vogue egyik 1995-ös számában Kate Moss meztelenül szerepelt egy Panton-széken.
Panton még több díjat nyert, és az 1960-as évekből származó tervei ismét gyártásba kerültek. Felkérték, hogy tervezzen egy kiállítást a koldingi Trapholdt Múzeumban, és a kiállítás a tervek szerint 1998. szeptember 17-én nyílt meg, de sajnos Verner Panton 12 nappal korábban meghalt.